Marja suosittelee aina marjoja

Osallistuin marjaseminaariin, jonka järjesti VTT. Seminaarin järisyttävin anti olivat professori Gary D. Stonerin (PhD, Medical College of Wisconsin, Department of Medicine) tutkimustulokset, joiden mukaan joillakin marjajauheilla oli pystytty ehkäisemään ja pysähdyttämään suun, ruokatorven, paksunsuolen ja ihosyöpiä. Vastaavia tutkimuksia on tehty Suomessakin lakoilla.

Marja Ruuti

Laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Ruuti haastateltavana marjaseminaarissa.

Seminaarin jälkeen jututin laillistettua ravitsemusterapeuttia Marja Ruutia, joka elämäntyökseen antaa ihmisille ohjeita näille yksilöllisesti sopivasta, tasapainoista ja terveellisestä ruokavaliosta. Marjalta on 2012 ilmestynyt kirja Oikeaa ravintoa minulle. Vuonna 2010 hän kirjoitti yhdessä Katja Keräsen ja Raija Kivisen kanssa kirjan Parasta aivoillesi.

”Suosittelen aina marjoja”, kertoi Marja. ”Ne sopivat suomalaisille paremmin kuin makeat hedelmät. Ne ovat lähiruokaa, luonnollista ruokaa.” Metsämarjoissa on ravinteita vielä enemmän kuin viljellyissä marjoissa, kuten seminaarissakin todettiin.

Pehmennä hedelmillä, maito- tai viljatuotteilla tai pähkinöillä ja siemenillä

”Marjojen maku vaatii pehmentämistä, mutta älä käytä liikaa sokeria. Käytä sopivasti, mutta älä liikaa, sillä silloin marjaruoista tulee epäterveellisiä. Käytä hedelmiä makeutukseen tai pehmennä makua maito- tai viljatuotteilla.” Nyt on saatavilla steviaa, jota ei tarvitse laittaa marjaruokiin paljoa, sillä stevia on 300 kertaa makeampaa kuin sokeri.

Mikäli maitotuotteet eivät syystä tai toisesta sovi, on tarjolla kvinoa-, manteli- ja soijajuomia. Liika soijan käyttö voi kuitenkin aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten vaihtele juomia.

Mikäli kotimaiset viljat – vehnä, ruis ja ohra – eivät sovi, on tarjolla kauraa, kvinoaa, riisiä, maissia, hirssiä ja amaranttia. Pähkinät ovat hyvä marjamakujen pehmentäjä, mikäli ei ole pähkinäallergiaa, samoin siemenet, jotka ovat pähkinöitä siedetympiä.

Käytä marjat kuumentamattomina

Kuumentaminen tuhoaa osan marjojen ravinteista, joten Marja suosittelee marjojen käyttöä kuumentamattomina. Höyrymehuissa fenoliset yhdisteet ovat kuitenkin hyvin tallella.

Marjat ovat hyviä mutta kokonaisuus ratkaisee

Marja, kuten seminaarikin, suosittaa: syö marjoja 100 g eli noin desilitra päivässä eri lajeja vaihdellen. ”Meidän parhaita super foodeja ovat kotimaiset marjat.”

”Tietenkään marjat eivät pelasta, jos muuten syöt sokeri-valkojauhomössöjä ja roskaa tai jos syöt liikaa. Elämässä pitää olla useampi asia kunnossa kuin desilitra marjoja päivässä – kokonaisuus ratkaisee.” Marja kauhistelee sitä, että Suomessa syödään enemmän lihaa kuin kasviksia.

Marja toivoo marjaretkiä

Marja on huolestunut siitä, miten cityihmiset, joilla ei ole kesämökkiä, pääsevät poimimaan marjoja. Hän toivoisi itsekin, että joku taho järjestäisi marjaretkiä – bussikuljetuksia hyville marjapaikoille.

Marjat marjoina

Lopuksi Marja tiivistää marjaoppinsa: Syö marjat marjoina tai jauha ne jonkin pehmentävän kanssa. Käytä niitä ruoan kanssa, esimerkiksi puuron päällä. Käytä marjoja oman maun mukaan. Käytä marjoja päivittäin.

Kerroin Marjalle lopuksi, että minua odottaa kaksi täyttä tyrnisankoa. Tyhjensimme tyrnitarhamme ennen talven tuloa. Tyrnit pitäisi puhdistaa ja pakastaa. ”Sinulla on aarre”, huokasi Marja.

Teksti: Marja Ruutin haastattelun pohjalta Amie Aalto

-> Palaa edelliselle sivulle
Yksi kommentti kohteessa “Marja suosittelee aina marjoja
  1. Amie Aalto kirjoitti:

    Suomen Ladun paikallisosasto on järjestänyt marjastusretkiä ainakin Lohjalla. Helsingin Ladun tapahtumia voi seurata osoitteesta http://www.helsinginlatu.fi/tapahtumakalenteri/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *